Kenelle sinä ja yrityksesi olette juuri oikeita?

 

Olen kevään aikana lukenut Seth Godinin This is Marketing -teosta ja pohtinut monia siinä esiintyviä ajatuksia, etenkin tätä:

“The relentless pursuit of mass will make you boring, because mass means average, it means the center of the curve, it requires you to offend no one and satisfy everyone.”  – Seth Godin

Ajatus siitä, ettei pidä olla kaikkea kaikille tai mitä tahansa kenelle tahansa, vaan oikeita asioita oikeille henkilöille.

Sen sijaan, että tavoittelisit mahdollisimman monia asiakkaita, mahdollisimman paljon seuraajia, mahdollisimman paljon tykkäyksiä, tuhansia uutiskirjeen tilaajia ja aina vain enemmän ja isompaa massaa, keskittyisitkin niihin kymmeneen, joille olet juuri oikea.

Niihin muutamaan, jotka saattavat olla jo sitoutuneita sinuun, yritykseesi ja tarinaasi. Niitä, jotka ehkä jo nyt fanittavat sinua.

Mikset palvelisi juuri heitä sen sijaan että yrität tavoittaa mahdollisimman paljon uusia ihmisiä, jotka eivät vielä tiedä sinusta ja ole sitoutuneita sinuun?

Markkinoinnin ei tarvitse olla spämmäämistä, maanista numeroiden kasvattamista ja mahdollisimman monen tavoittamista.

Se voi olla sellaista, mikä tuntuu hyvältä ja tapahtuu luontevasti. Parhaiden puolien esiin tuomista, oman tarinan kertomista ja sen avulla sitouttamista, heikkouksien näyttämistä, empatiaa, kuuntelemista ja palvelemista.

Ennen kaikkea markkinointi on sitä, että palvelet parhaalla mahdollisella tavalla yhtä ihmistä. Näet hänen toiveensa ja tarpeensa, ylität hänen odotuksensa ja tarjoat sitä, mistä hän haaveilee. Muutat häntä ja hänen maailmaansa positiivisella tavalla.

Tuo yksi ihminen saattaa osoittautua tärkeämmäksi kuin uskotkaan. Kun palvelet häntä hyvin, empaattisesti ja täydestä sydämestäsi, teet hänestä asiakkaan sijaan fanin, joka hyvällä tuurilla suosittelee sinua jollekulle toiselle. Ja kun palvet tarpeeksi montaa henkilöä tarpeeksi hyvin, saatat yhtäkkiä huomata kasvattaneesi ympärillesi sitoutuneen joukon, joka on juuri oikea sinulle ja jolle sinä olet juuri oikea.

Markkinointi voi olla sitä, että mietit Instagram-seuraajiesi kasvattamisen tai Facebook-mainoksen toimivuuden sijaan, kuinka voit auttaa - ja sitten autat.

Kenelle sinä siis olet se oikea? Millaisessa maailmassa hän elää? Mikä häntä motivoi? Mistä hän haaveilee? Mitä hän pelkää? Entä miten sinä voit auttaa häntä? Mitä voit tarjota hänelle?

Kyse ei lopulta ole sinusta tai yrityksestäsi, vaan hänestä.

Miten haluat muuttaa hänen elämäänsä?

Kenelle sinä ja yrityksesi olette juuri oikeita? Rohkea Creative