Aidosti kiinnostava sisältö Instagramissa – mikä oikeasti toimii?

 

Kysymys, joka kiinnostaa paitsi vaikuttajia myös yrittäjiä: millaista on hyvä sisältö Instagramissa? Mikä vetoaa ja puhuttelee? Mikä saa seuraajat sitoutumaan ja kasvattaa tiliä?


Sain keväällä kiinnostavan projektin: käydä läpi sisältöjä ja analysoida, millainen tällä hetkellä toimii Instagramissa.

Tutkin useita profiileja. Isoja ja pieniä. Yrityksiä, yksityishenkilöitä ja vaikuttajia. Kun olin tehnyt työtä jonkin aikaa ja saanut kerättyä erilaisia johtopäätöksiä, pyöri mielessäni ennen kaikkea tämä ajatus:

Aitouden kaipuu.

Se tuntui huokuvan kaikesta. Siitä, mitkä tilit kasvoivat ja mitkä kuvat keräsit kommentteja. Siitä, millaisia ohjeita Instagram antoi ja millaisia artikkeleita aiheeseen liittyen oli viime aikoina kirjoitettu. Se tunki läpi myös keskusteluista ja vastasi sitä, miten itse käytin Instagramia.

Olin järjestelmällisesti yksi kerrallaan lakannut seuraamasta tilejä, joissa esiteltiin kuvia viimeisen päälle huolitellusta tyylistä ja toinen toistaan kauniimmista matkakohteista. Olin jo pitkään halunnut eroon sisällöstä, joka oli ehkä kaunista, mutta sai minut tuntemaan itseni ja elämäni huonommaksi - tai ei vain yksinkertaisesti tarjonnut mitään lisäarvoa.

Kaipasin jotain muuta. Jotain enemmän ja aidompaa. Enkä selvästi ollut ainut, sillä selvitysteni perusteella moni muu koki samoin.

hyvä sisältö Instagramissa Rohkea Creative.JPG
aidosti kiinnostava sisältö Instagramissa teksti ja kuvat Rohkea Creative.JPG
 

Millaista sitten on hyvä sisältö Instagramissa? 4 ohjetta kiinnostavan sisällön luomiseen

 

Ei ole yhtä oikeaa vastausta siihen, millaista on hyvä sisältö Instagramissa. Vastaus riippuu sinusta, yrityksestäsi ja siitä, mitkä ovat tavoitteesi. Ennen kaikkea kyse on siitä, millaista sisältöä ihan oikeasti haluat luoda muille – ja tässä on 4 ohjetta, joista saatat saada inspiraatiota.

#1 Epätäydellisyys

Jos totta puhutaan, epätäydellisyys on tainnut aina olla täydellisyyttä kiinnostavampaa, mutta hetken aikaa ainakin Instagramissa näytti siltä, että täydellisyys on se, mitä pitäisi tavoitella - ja ehkä välillä näyttää siltä vieläkin, mutta tosi asiassa ne kuvat ja tekstit, jotka tuovat esiin sen, että niiden julkaisija on samalla tavalla epätäydellinen kuin kaikki muutkin, saavat enemmän kommentteja ja tykkäyksiä kuin ne, joissa sisustus tai asu on viimeisen päälle harkittu ja kuvatekstistä huokuu se, että elämä on vain ja ainoastaan ihanaa.

Kurkkaa vaikkapa itse - tämä muihin Emma Melinsin huolella suunniteltuihin kuviin verrattuna rennompi kuva, jossa on aito hymy eikä niin viimeisen päälle mietitty poseeraus on heittämällä suositumpi kuin monet muut hänen kuvistaan.

#2 Luovuus

“What is done in love, is done well”, sanoi Vincent van Gogh ja tarkoitti ehkä sitä, että kun jotain tekee siksi, että sitä rakastaa tehdä, eikä siksi, että jotain pitää tehdä tai omalle Instagram-tilille on pakko saada sisältöä, se huokuu lopputuloksesta. Siksi ei ehkä olekaan ihme, että ne, jotka toteuttavat itseään täysillä ja tekevät omannäköistä sisältöä, josta huokuu se, että niitä on tehty palavasta halusta luoda jotakin, kasvavat ja kiehtovat meitä muita.

Välillä on helppo ajautua tarkastelemaan, mitä muut tekevät ja miettiä sen pohjalta, mitä itse ehkä pitäisi tehdä, mutta paras keino lähestyä Instagramia saattaakin olla se, että kysyy itseltään, mitä minä ihan oikeasti palan halusta luoda ja jakaa muille. Mihin ihan oikeasti haluaisin käyttää tätä melko kiehtovaa alustaa, jonka avulla voin tavoittaa monia muita ihmisiä ja välittää heille omaa kädenjälkeäni.

Pari esimerkkiä (isoista) tekijöistä, jotka tekevät omaa kiehtovaa juttuaan:

@frombeewithlove
@tinasosna

#3 sanoma

Myönnän, että itsekin tekisi välillä mieli kirjoittaa kuvan yhteyteen, että “ihana, hidas sunnuntaiaamu”, mutta todellisuudessa se ei välttämättä ole kauhean kiinnostavaa tai tarjoa muille juuri mitään. Eikä se ainakaan herätä keskustelua tai kasvata yhteisöllisyyttä.

Ehkä muutos johtuu siitä, että blogeja luetaan vähemmän kuin ennen, mutta tarve kuluttaa kiinnostavaa sisältöä ei ole kadonnut minnekään. Se on liikkunut muihin kanaviin: Instagramiin ja podcasteihin esimerkiksi.

Siispä tyhjien lausahdusten sijaan tällä hetkellä eniten kiehtovat kuvat ja tekstit, joissa on sanomaa ja sisältöä. Jotakin enemmän. Mieti siis, mitkä asiat koet itse merkityksellisiksi - ja käytä Instagramia hyödyksi niiden esiin tuomiseen.

Meillä jokaisella on valta vaikuttaa siihen, millaista maailmaa olemme omalta osaltamme luomassa - ja vaikka Instagram on pieni osa, silläkin on vaikutusta. Käytä sitä siis hyväksi! Saatat samalla saada aikaan kiinnostavia keskusteluja ja löytää uusia samanhenkisiä ihmisiä.

@Saracelinaa n kantaa ottavat kuvat ovat hyvä esimerkki tästä.

#4 Hauskuus ja kepeys

Vastapainoksi edelliselle: hauskuus ja kepeys kiinnostavat myös.

Elämä on välillä ihan tarpeeksi rankkaa sellaisenaan - ei siis ole ihme, että sosiaaliseen mediaan paetaan hakemaan jotakin kepeää ja hauskaa. Jotakin, mikä ilahduttaa, naurattaa ja saa hymyilemään.

Katso vaikka tämä Monan kuva, joka saa väkisinkin nauramaan!


Instagram hyvä sisältö hyvät kuvat.JPG
 

Hyvä sisältö Instagramissa on ennen kaikkea aitoa ja merkityksellistä

 

If it’s meaningful to you, it’s probably meaningful to some else too.

Annette Simmons

Olen hokenut tätä sitaattia ennenkin, mutta hoen taas, sillä uskon vahvasti siihen, että kun tuottaa sisältöä, joka tuntuu itselle merkitykselliseltä, se välittyy muillekin. Ja toisinpäin. Jos omat kuvasi ja tekstisi eivät kiinnosta sinuakaan, eivät ne välttämättä kiinnosta muitakaan.

Mutta jos kaipaat inspiraatiota siihen, millaiset kuvat kiinnostavat, niin tässä muutamia ideoita aiheista, joita monet meistä tuntuvat rakastavan tällä hetkellä:

  • Viherkasvit ja kukat (mitä enemmän ja rönsyilevämpää, sitä parempi!)

  • Sisustus ja kotikuvat (etenkin second hand ja rottinki kiinnostavat)

  • Samaistuttavat hetket (tuote- ja asukuvien sijaan)

  • Liike ja vauhti (mieti liehuvahelmaista mekkoa)

  • Tarinat (kuvissa & teksteissä)

  • Aitous, rosoisuus, epätäydellisyys

  • Persoonallisuus (vältä samoja juttuja, joita muut tekevät ja näytä ne asiat, joita rakastat omassa arjessasi)

  • Aidon oloiset aamiais- ja illallishetket

  • Hidas elämä

Jos inspiroiduit jostakin kirjoittamastani ja päätät tuottaa niiden pohjalta sisältöä, merkkaa ihmeessä tuotoksesi #rohkeasisältö, niin näen, mitä saat aikaan.

Jos taas haluat keskustella siitä, mitä rohkea, aidosti kiinnostava sisältö tarkoittaa sinun ja yrityksesi kohdalla, ota yhteyttä – luodaan yhdessä jotakin ainutlaatuista!