Yksinkertainen opas sisältöjen hakukoneoptimointiin

 

Sisältö on tärkeä – usein tärkein - osa verkkopalvelua. Mutta mitä on sisältöjen hakukoneoptimointi ja miten sisällöt saadaan löytymään hakukoneista?

Nettisivut ovat monelle yritykselle digitaalisen markkinoinnin sydän. Se, mistä kaikki muu alkaa ja lähtee. Se, minne käyttäjiä ohjataan. Se, missä palvelut ja tuotteet esitellään ja missä niitä myydään.

Mutta nettisivut eivät riitä.

Harva käyttäjä löytää nettisivuille sattumalta. Sinne pitää ohjata eri kanavista, jos siis haluaa nettisivujen tekevän sen, mitä varten ne ovat ylipäätään olemassa.

Nettisivuja voi markkinoida monella tavalla ja käyttäjiä ohjata eri kanavista. Tärkeintä on valita itselle luontevimmat uutiskirjeiden, kymmenien some-kanavien, hakusana- ja display-mainosten tai vaikka lehtimainosten seasta.

Yhteen asiaan kannattaisi panostaa jokaisen yrityksen, joka haluaa asiakkaita: hakukoneoptimointiin. Tai ainakin hakukoneystävälliseen sisältöön.

Hakukoneoptimointia vai hakukoneystävällistä sisältöä?

Hakukoneoptimointiakin voi kuka tahansa oppia, mutta kyse on sen verran isommasta kokonaisuudesta, että tässä tekstissä ajattelin keskittyä tiukasta siihen, mistä kaikki lähtee: hakukoneystävälliseen sisältöön eli sisältöön, joka on tuotettu tavalla, jota hakukoneet ymmärtävät ja suosivat.

Hakukoneystävällinen sisältö – 5 nopeaa vaihetta kohti parempia tuloksia

Millaista se hakukoneystävällinen sisältö sitten on ja miten sellaista voi tuottaa? Helposti!

Aloitetaan kuitenkin avainsanoista.

Vaihe 1: Helppo avainsanatutkimus

Millä sanoilla ja termeillä yrityksesi pitäisi löytyä hakukoneista? Mitä sanoja asiakkaasi käyttävät hakiessaan tarjoamiasi palveluita tai tuotteita? Tee lista sanoista, joita oletat asiakkaidesi käyttävän ja tutki, mitä sanoja muut alalla toimijat ovat käyttäneet sivuillaan. Kokeile myös, minkälaisia hakutuloksia saat, kun syötät termit Googleen.

Sanapareja ja uusia ideoita voit etsiä myös esimerkiksi jostakin avainsanatyökalusta, esimerkiksi täältä:

Keywordtool.io

Tutki myös hakumääriä. Paljonko sanoja haetaan kuukausittain? Jos hakutuloksia on tuhansia tai kymmeniä tuhansia, sana saattaa olla liian laaja. Jos sanaa ei haeta kertaakaan tai vain kymmenisen kertaa, kannattaa valita jokin toinen. Hakumääriä voi katsoa esimerkiksi täältä:

Übersuggest

Valitse lopuksi ne sanat, jotka kuvaavat palveluitasi ja joilla on sopiva määrä hakutuloksia.

Vaihe 2: Hakukoneystävällinen sisältö

Kun sanat on valittu, on sisällöntuotannon vuoro.

Valitse yksi kohdeavainsana yhtä sivua kohden sen sijaan, että yrittäisit laittaa kaikki mahdolliset eri sanat samalle sivulle tai jokaiselle sivulle. Optimoi sen sijaan yksi sivu (tai esimerkiksi blogipostaus) yhdelle sanalle.

Älä käytä samaa sanaa muiden sivujen kohdeavainsanana, etteivät ne kilpaile toisiaan vastaan hakutuloksissa.

Kohdeavainsanalle voi toki valita synonymeeja ja long tail -sanoja eli jos kohdeavainsanasi on sisältö, sen long tai -sanat voisivat olla:

  • Hyvä sisältö

  • Sisältömarkkinointi

  • Sisältöstrategia

Kun kohdeavainsana ja sen kaverit on valittu, on aika aloittaa sisällöntuotanto. Siinä huomioi kannattaa kiinnittää muun muassa tällaisiin asioihin:

  • Kohdeavainsana on mainittu pääotsikossa

  • Kohdeavainsana on mainittu ensimmäisessä ja viimeisessä kappaleessa

  • Avainsanatiheys eli montako kertaa avainsana on mainittu sisällössä on 0,5-2,5%

  • Sisältö on vähintään 300 sanaa pitkä (jos valitsemasi sana tai ala on kilpailtu, kirjoita selvästi enemmän, jopa 1000 sanaa)

  • Käytä synonyymejä tai long tail -sanoja väliotsikoissa

  • Kohdeavainsana löytyy urlista (eli esim. rohkeacreative.fi/hakukoneystävällinen-sisältö)

Vaihe 3: Ulkoiset ja sisäiset linkit

Kun pyrit tuottamaan hakukoneystävällistä sisältöä, kiinnitä huomioita myös sisällön linkityksiin. Lisää tekstiin ainakin yksi linkki, joka vie toiseen verkkopalveluun sekä toinen, joka vie toiselle sivulle omilla sivuillasi.

Pyri käyttämään järkeviä ja oikeasti käyttäjää palvelevia linkkejä - älä siis heittele linkkejä vain siksi, että niitä pitää olla. Tavoite on loppujen lopuksi kuitenkin palvella käyttäjää.

Vaihe 4: Kuvat ja niiden nimeäminen

Hyvässä sisällössä on kuvia, sillä ne tarjoavat usein käyttäjälle lisää informaatiota. Käytä siis kuvia, mutta muista myös nimetä ne järkevästi.

Muuta kuvien nimet IMG_8975 -muotoisista selkokielisiksi ja käytä kuvien nimissä sivulle valitsemiasi avainsanoja. Jos kirjoitat juttua vaikkapa kasvisravintolasta, käytä kuvien nimessä sanaa kasvisravintola.

Kuvien nimeämisellä on sekin hyvä puoli, että kun ne on nimetty oikein, ne toimivat myös Googlen kuvahaussa (jota muuten itse huomaan käyttäväni vähän väliä!)

Tässä vaiheessa alat olla jo pitkällä!

Vaihe 5: Metatiedot

Metatiedot voi kirjoittaa aluksi tai lopuksi, kunhan muistat kirjoittaa. Ne ovat nimittäin vaikuttavat siihen, klikkaako käyttäjä hakutuloksista tai somesta sivuillesi.

Jos metatiedot kuulostavat täysin kryptiseltä asialta, kyse on niistä sisällöistä, jotka näkyvät Google-hauissa tai some-jaoissa.

Metatietojen kirjoittamiseen voit käyttää avuksesi esimerkiksi tätä kätevää työkalua (joka tosin ei ole Googlen osalta aivan ajan tasalla - siellä metakuvaukset voivat nimittäin olla nykyään joka 300 merkkiä pitkiä):

https://seomofo.com/snippet-optimizer.html

Ennen kaikkea hyvää sisältöä

Ennen kuin uppoudut hakusanojen, avainsanatiheyksien, linkitysten ja metatietojen maailmaan, muista, että lopulta tarkoitus on kuitenkin palvella asiakkaitasi ja tarjota heille hyvää, merkityksellistä sisältöä.

Hyvinkään optimoidusta sisällöstä ei kauheasti ole haittaa, jos viesti on kehno, eikä sivuille päätyvät käyttäjät osta, ota yhteyttä tai tee sitä toimintoa, jonka haluaisivat heidän tekevän.

Panosta siis palveluun, huomioi asiakkaasi, kirjoita heille sydämestäsi. Niillä pääset pidemmälle kuin avainsanojen hakumääriä tuijottamalla.

Mieluummin vähemmän ja parempaa kuin paljon kohtuullisen hyvää. Ennemmin yksi hyvä blogikirjoitus kerran puolessa vuodessa kuin kolme nopeasti vanhenevaa kuukaudessa.


yksinkertaisen tehokas opas sisältöjen hakukoneoptimointiin